26 februari 2013 - Ik kom vaak mensen tegen die mij de vraag stellen wat is nu het verschil tussen management en leiderschap. Beide fenomenen hebben iets met elkaar te maken. Kennis en vaardigheden op beide gebieden zijn soms verenigd in een functie of een rol. Je zou kunnen zeggen dat managen met het regelen en de dingen voor elkaar kunnen krijgen te maken heeft, terwijl leiderschap gericht is op het aanvoeren van teams, afdelingen of (deel)organisaties. Maar als je je iets meer verdiept in de verschillen kom je tot wat meer nuance.

 

Bij veel functies of rollen is er sprake van een mix van leiderschaps- en management-kwaliteiten.1 Managers kunnen beschikken over leiderschapskwaliteiten en leiders kunnen managementkwaliteiten hebben. Beide kwaliteiten lopen over een breed scala aan functies en rollen in elkaar over. Het beste komt deze mix tot uiting in onderstaande figuur.

 

 

 

 

Om de verschillen nog eens tot uitdrukking te brengen:

 

1. Als iemand zijn mensen het oerwoud instuurt met een kapmes om bestemming A te bereiken dan is dat de manager. Als iemand zegt dat ie niet bij bestemming A maar bij bestemming B wil uitkomen, omdat daar een goede reden voor is, en dit overeenkomstig ten uitvoer laat brengen, dan is dat de leider.2

 

2. Een varend schip heeft niet de kapitein als leider, maar degene die het voor elkaar heeft gekregen dat het schip kon worden gebouwd en dat het kan varen. Laten we zeggen de ontwerper. De kapitein is ten opzichte van het vervoer eerder de uitvoerende, de manager.3

 

Om nog eens te laten zien hoe de twee uitersten van het figuur moeten worden gezien:

 

De honderd procent manager

De manager pur sang houdt zich vooral bezig met het plannen; verbindt zich met het eindresultaat; houdt en behoudt de relatie met het team op basis van vertrouwen; richt zich op procedures en processen; rapporteert in de lijn over feiten en voortgang; beheerst veranderingen en is gehouden aan de overeengekomen inspanningen en resultaten.

 

De honderd procent leider

De leider pur sang kiest voor focus op de toekomst, verbindt zich met langere termijn doelstellingen, stelt de regels, beïnvloedt gedrag; daagt uit; heeft visie met culturele context; bepaalt de koers en behoudt deze.

 

Volgens deze uiteenzetting is een CEO een honderd procent leider. In de lagere echelons van een organisatie is er meer sprake van management.

 

Projectmanagers en programmamanagers hebben vaak beide eigenschappen in zich. Ze bevinden zich meestal, als we de figuur in ogenschouw nemen, ergens tussen de twee uitersten, waarbij gezegd moet worden dat programmamanagers wat meer leiderschapskwaliteiten en iets minder managementkwaliteiten hebben dan projectmanagers. Daarbij past ook de opmerking dat er eveneens projectmanagers zijn die zich puur met management bezig houden. Een algemeen sluitend oordeel kan ik hierover echter niet geven. Het hangt er vanaf hoe de functie of rol is ontworpen of is ingevuld.

 

Harry Wiggers.

 

_________________

1 OGC (2009) Managing Successful Programmes, The Stationary Office, London.

 

2. Stephen R. Covey (2009) De zeven eigenschappen, Business Contact, Amsterdam/Antwerpen.

 

3. Peter M. Senge (1992) De vijfde discipline, Scriptum Books, Schiedam.

Reacties  

 
# Ton Verbeek 05-03-2013 15:10
Kort samengevat: de doelen van managers komen voort uit noodzaak en minder uit wensen en dromen. Maar in deze tijd kunnen we het ons wellicht ook niet veroorloven om aan onze dromen vast te houden.

Ton Verbeek
 
 
# Harry 05-03-2013 15:39
@Ton:Als dat wel zou kunnen is dat natuurlijk ideaal. Dat geldt evenzeer voor de leider.
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen